Ombudsman eist afschaffing boetes A24; Statenlid misbruikte geld
De Nationale ombudsman wil dat herinneringskosten voor de elektronische tolweg A24 worden afgeschaft, omdat het systeem onduidelijk is en vooral minder digitaal vaardige burgers benadeelt. Ondertussen gebruikte een Statenlid van FVD in Zeeland duizenden euro's aan onkostenvergoeding voor 117 etentjes, veel meer dan andere fracties.
- RTL Nieuws23 juni, 04:07
Na boetelawine en klachtenregen kraakt ombudsman elektronische tolweg: onduidelijk en discriminerend
Naar artikel →De Nationale ombudsman wil dat herinneringskosten voor de omstreden elektronische tolweg A24 worden afgeschaft. Op die weg zijn sinds de opening eind 2024 al honderdduizenden boete…
- NOS22 juni, 19:09
Statenlid Martin Bos maakte duizenden euro's belastinggeld op aan etentjes
Naar artikel →Zeeuws FVD-Statenlid Martin Bos gebruikte twee jaar lang geld uit een onkostenregeling voor in totaal 117 etentjes. Hij deed dit uit naam van de fractie van Forum voor Democratie.…
Ombudsman waarschuwt voor vastlopende Groningse gedupeerden
De Nationale ombudsman constateert dat de overheid onvoldoende leert van fouten bij de hersteloperatie in Groningen. Gedupeerden lopen vast in procedures, dossiers raken zoek en de gevolgen van een tekortschietende overheid blijven voelbaar. Ook wordt de trend van excuses aangeboden door Nederland onderzocht.
Kabinet presenteert stikstofplan na jaren van stilstand
Het kabinet komt deze week met een plan om de stikstofcrisis op te lossen, na zeven jaar van politieke impasse. Minister Van Essen hoopt draagvlak te vinden, maar ondervindt ook kritiek. De impact op landbouw en natuur is aanzienlijk.
Gokbedrijven dagen Meta voor rechter
Legale gokbedrijven in Nederland klagen Meta aan omdat het bedrijf te weinig optreedt tegen advertenties van illegale goksites op Facebook en Instagram. Illegale aanbieders vormen een grote concurrent, waarbij de branchevereniging VNLOK melding maakt van tienduizenden illegale gokadvertenties per kwartaal. De Kansspelautoriteit bevestigt het probleem.
Onderwijsorganisaties willen nooit meer schoolsluitingen
Onderwijsorganisaties roepen op om scholen tijdens toekomstige crisissituaties niet opnieuw te sluiten. Zes jaar na de start van de coronapandemie is de impact op leerlingen, zoals leerachterstanden en mentale problemen, nog steeds voelbaar. Er worden specifieke voorbeelden genoemd van gemiste diploma-uitreikingen en introductieweken die het studentenleven negatief beïnvloedden.