Nederlandse schepen varen door Straat van Hormuz
Enkele Nederlandse schepen zijn voor het eerst sinds het begin van de oorlog veilig door de Straat van Hormuz gevaren. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) bevestigt dit na een intentieverklaring tussen de VS en Iran. Meerdere baggerschepen blijven nog in de Perzische Golf om werkzaamheden te hervatten.
- NOS25 juni, 20:37
Voor het eerst sinds oorlog weer Nederlandse schepen door Straat van Hormuz
Naar artikel →Voor het eerst sinds de oorlog in Iran is begonnen, zijn enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen door de Straat van Hormuz gekomen. Dat meldt de Koninklijke Vereniging v…
- Nu.nl25 juni, 20:28
Enkele Nederlandse schepen veilig door Straat van Hormuz gevaren
Naar artikel →Er zijn al enkele Nederlands gevlagde schepen veilig door de Straat van Hormuz gevaren sinds het voorlopige vredesakkoord is ondertekend door de Verenigde Staten en Iran, meldt de…
Frankrijk onderschept Russische olietanker
Frankrijk heeft een Russische olietanker, de Deliver, onderschept op de Middellandse Zee. Het schip vaart onder de vlag van Kameroen en behoort tot de "schaduwvloot" die Rusland gebruikt om sancties te omzeilen. Frankrijk gebruikte helikopters en zwaarbewapende militairen voor de actie.
Rutte pakt regie bij Trump; kabinet voorkomt Kamer-ruis
Premier Rutte gebruikte een zeldzame manoeuvre in het Witte Huis om president Trump tegemoet te komen, maar bleef ook opkomen voor NAVO-belangen. Ondertussen wil het kabinet een grondwetswijziging doorvoeren om weerstand in de Eerste Kamer te voorkomen. Minister Van den Brink ziet terugkeerhubs voor asielzoekers als cruciaal voor een effectief asielsysteem.
Drie doden bij waterincidenten, waaronder tiener
Drie mensen zijn omgekomen bij incidenten op en rond het water. Een 13-jarige jongen overleed in Utrecht, een zwemmer verdronk in Nijmegen, en in Limburg stierf iemand na een aanvaring met een boot. De autoriteiten waarschuwen voor de gevaren van zwemmen in rivieren.