Gevangenis Almere Buiten heropent wegens cellentekort
De leegstaande gevangenis in Almere Buiten wordt mogelijk heropend om het nijpende cellentekort aan te pakken. Het kabinet wil hiermee op termijn 320 extra cellen creëren. Dit is onderdeel van een breder plan met renovaties en heropeningen om de overvolle gevangenissen te ontlasten.
- NOS26 juni, 20:35
Gevangenis Almere mogelijk weer open in strijd tegen cellentekort
Naar artikel →De leegstaande gevangenis Almere Buiten wordt mogelijk heropend. Dat staat in een voorstel van staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Van Bruggen dat vandaag werd gepubliceerd…
- Nu.nl26 juni, 16:46
Kabinetsplan voor propvolle cellen: vaker een enkelband en sober regime
Naar artikel →De gevangenissen zitten nog altijd veel te vol. Daarom komt het kabinet met een actieplan. Het gevangenisregime moet soberder worden en de inzet van enkelbanden wordt onderzocht. I…
- Trouw26 juni, 16:14
Kabinet hoopt op 1700 extra plekken in gevangenissen
Naar artikel →
Kabinet presenteert ingrijpend stikstofplan met veehouderij-normen
Het kabinet heeft een ingrijpend stikstofplan gepresenteerd. Veehouderijen nabij vijftien grote natuurgebieden moeten inkrimpen tot maximaal 2,6 koeien per hectare. Er komen ook bufferzones rond 85 andere natuurgebieden. Het plan, met een prijskaartje van 20 miljard euro, biedt boeren perspectief met financiële ondersteuning.
Kabinet wil honderden miljoenen besparen
Het kabinet wil het aantal leidinggevenden op ministeries verminderen en werk laten overnemen door AI om honderden miljoenen euro's te besparen. Tegelijkertijd blijft het kabinet bij het standpunt geen individuele schadevergoeding uit te keren voor de gebeurtenissen in Hawija.
Stikstofplannen twijfelachtig; Rotterdam groener
Kabinetsplannen om Nederland van het stikstofslot te halen zijn onzeker. In Rotterdam breekt het nieuwe coalitieakkoord met eerdere beleidsjaren door meer groen en minder ruimte voor auto's te kiezen.
Schoolsluitingen door corona schadelijk gebleken
Kinderen en jongeren leden onder schoolsluitingen tijdens de coronapandemie. Eetstoornissen, eenzaamheid en leerachterstanden namen toe. Volgens kinderarts Károly Illy stonden hun belangen niet voorop. Oud-minister Arie Slob noemt de drievoudige sluiting een "nederlaag".